مسایل اورژانسی جوانان

پایگاه مقاومت بسیج خاتم الانبیا(ع)-حوزه ی۱۱بسیج امام حسن عسکری(ع)-ناحیه ی مقاومت احمد ابن موسی(ع)-سپاه فجر فارس

مسایل اورژانسی جوانان

پایگاه مقاومت بسیج خاتم الانبیا(ع)-حوزه ی۱۱بسیج امام حسن عسکری(ع)-ناحیه ی مقاومت احمد ابن موسی(ع)-سپاه فجر فارس

نماز؛ زیباترین شکل راز و نیاز انسان با خدا

   نماز، زیباترین شکل ذکر و یاد خداست. برجسته ترین اولیای خدا، شیرینی خلوت انس با محبوب را در نماز می جویند.

       نماز، ‌رویکرد انسان به خدا و پناه بردن به آستان رحمت اوست و روح ایمان را در وجود انسان زنده می کند..................

نماز؛ زیباترین شکل راز و نیاز انسان با خدا

       نماز، زیباترین شکل ذکر و یاد خداست. برجسته ترین اولیای خدا، شیرینی خلوت انس با محبوب را در نماز می جویند.

       نماز، ‌رویکرد انسان به خدا و پناه بردن به آستان رحمت اوست و روح ایمان را در وجود انسان زنده می کند. نماز  در انسان این اطمینان را بوجود می آورد که به جایگاهی نیرومند و انهدام ناپذیر تکیه دارد و به ریسمانی دست یازیده که گسسته نمی شود.

       انسان در طوفان مشکلات و حوادث شکننده، اگر متصل به قدرت نامحدود الهی نباشد، مایوس و سرگردان می شود. انسانی که در نماز خود را با خدا پیوند می دهد، در هیچ شرایطی خود را نمی بازد و احساس تنهایی نمی کند.

        در این نوشتار قصد داریم از نماز و آثار آن در روح و روان انسان سخن بگوییم و به آداب و شرایط قبولی این فریضه الهی اشاره کنیم.

نماز؛زیباترین شکل گفتگوی انسان با خدا

خداوند به پیامبر خویش فرمود:

«در میان بندگانم کسانی هستند که مرا دوست دارند و من هم آنان را دوست دارم. آنان مشتاق من هستند و من نیز مشتاق آنان. مرا همواره یاد می کنند، من نیز به یاد آنان هستم. در تمام کارها به من نظر می کنند، من هم توجهم به آنهاست.»

پیامبر گفت: «ای معبود من! کسانی که مورد توجه تو هستند، چه نشانه هایی دارند ؟»

خداوند فرمود: «آنان در انتظار فرا رسیدن شب هستند تا هنگام تاریکی شب، با من به راز و نیاز بپردازند. صورتهایشان را از روی فروتنی بر روی خاک می گذارند و مناجات می کنند و به پاس نعمتهایی که به آنان داده ام، خالصانه مرا سپاس می گویند... آنان به سبب عشقی که به من دارند، خود را به رنج و سختی می اندازند. در آغاز، من نور خود را به دلهایشان می تابانم تا با آن مرا بشناسند.»

توصیه خداوند به برپا داشتن نماز

قرآن کریم درآیات متعدد، مومنین را به برپا داشتن نماز دعوت می کند و این عبادت دلنشین را عامل پیشگیری از انحرافات، صبر در برابر مشکلات و اتصال به نیروی پایدار و زوال ناپذیر خداوند می داند که مایه انس و رحمت است و انسان را با آرامش قلبی در مسیری مستقیم هدایت می کند. در آیه 45 سوره عنکبوت آمده است:«(ای پیامبر)، آنچه را که از کتاب آسمانی قرآن بر تو وحی شد، بر مردم تلاوت کن و نماز را به جای آور که همانا نماز است که اهل نماز را از هر کار زشت و منکر باز می دارد و همانا ذکر خدا بزرگتر و برتر است و خدا بر هر چه کنید، آگاه است.»

نماز پایه و ستون دین است

نماز رکن اصلی دین است و جایگاه و نقش مهمی در زندگی انسان دارد. درواقع، حیات طیبه انسان وقتی حاصل می شود که انسانها دل خود را به یاد خدا زنده نگهدارند و به کمک آن با جاذبه های شر و فساد مبارزه کنند.

مهمترین و زیباترین وسیله ارتباط با خدا، نماز است. اگر دین را به خیمه ای تشبیه کنیم که حافظ سعادت انسان است و آدمی برای رهایی از آسیبهای شکننده و حوادث گمراه کننده، به آن پناه ببرد، نماز پایه و ستون آن است. اگر ستون نباشد، قطعا خیمه استوار نخواهد ماند.

رسول خدا (ص) می فرماید: «اسلام همچون درختی ثابت و استوار است که ریشه اش ایمان است، ساقه اش نماز، آبیاری آن با زکات است و شاخ و برگش روزه است.»

همچنین امام باقر (ع) دراین باره می فرماید:«نماز ستون دین است که مانند چوب خیمه است، چنانکه آن چوپ استوار و پابرجا باشد، میخها و طنابها پابر جا خواهند ماند و اگر آن چوب بسویی خم شود یا بشکند، دیگر هیچ میخی یا طنابی پابرجا نمی ماند.»

نماز از نگاه رسول خدا (ص)

با توجه به آثار معنوی و دل انگیز نماز، رسول خدا ( ص ) آن را عملی برگزیده از جانب خداوند، محبوب فرشتگان و چراغی روشنگر می داند و در توصیف آن به یکی از یارانش می فرماید:

«ای ابوذر، معبود یگانه که او را نمی توان درخور مقامش ستایش کرد، روشنایی چشم و موجبات خشنودی مرا در نماز قرار داد و آن را نزد من محبوب گرداند، همچنان که خوراک را برای گرسنه و آب را برای تشنه دوست داشتنی کرد با این تفاوت که گرسنه چون خوراک لذیذ می خورد، سیر می شود و تشنه چون آب گوارایی بنوشد، سیراب می شود، اما من از نماز سیر و دلزده نمی شوم»

روزی پیامبر از یاران خود سوال کرد اگر بر در خانه شما نهری از آب صاف و پاکیزه باشد و در هر روز 5 بار خود را در آن شستشو دهید، آیا چیزی از آلودگی در بدن شما باقی می ماند؟ اصحاب در پاسخ گفتند، نه. پیامبر فرمود: نماز درست همانند آب جاری است. هر زمان که انسان نماز می خواند گناهان او از بین می رود.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد